Бібліотека «Нової української школи» – простір для освітніх можливостей кожного учня, важлива ланка між науковою комунікацією та освітою. Її головна мета – забезпечити всіх учасників освітнього процесу якісним бібліотечно-інформаційним обслуговуванням, надати допомогу у всебічному розвитку усвідомлених маленьких громадян.


/Files/images/2023/kartinki/нуш.png


Саме шкільна бібліотека має задовольняти потреби учнів у самостійних та освітніх дослідженнях. У методичних рекомендація хщодо облаштування книгозбірні йдеться про так звану чотирипросторову модель, популярну в багатьох країнах світу. Цей «канон» виділяє чотири основні складові сучасної бібліотеки:

  1. це простір натхнення– покликаний надихати й стимулювати переживання дитини шляхом організації різних подій та заходів, а також за допомогою комфортного дизайну;
  2. це місце зустрічі– відкритий, публічний простір, де можна зустрітися з друзями та однодумцями поза навчанням, відпочити або займатися;
  3. це простір навчання–місце, де діти можуть відкривати й досліджувати світ за допомогою відкритого доступу до знань та інформації.
  4. це перформативний простір– аби надихатися, мати доступ до творчих інструментів та матеріалів й отримати можливість для реалізації власної творчості або інноваційних рішень.

Чотири простори. Модель сучасної публічної бібліотеки

У статті доцента кафедри інформаційних досліджень Копенгагенського університету Хенріка Йохумсена описується чотирипросторова модель бібліотеки, що останніми роками стала широко використовуватися як серед професійних бібліотекарів, так і архітекторів і дизайнерів, які займаються бібліотеками.Це стосується побудови нових бібліотек, модифікації існуючих бібліотек та дизайну інтер'єрів окремих бібліотечних просторів. Модель також використовується для ілюстрації та пояснення поточних розробок бібліотек та майбутніх бібліотечних планів для населення та політиків.Чотирипросторова модель використовується не тільки в Данії, але йє актуальною темою міжнародних бібліотечних дебатівта подій, адже відповідає нагальній необхідності встановлення спільного баченнята системи відліку, що стосується розвитку бібліотеки, будівництва та дизайну інтер'єру. По-друге, просте графічне зображення моделі (один квадрат і чотири кола) полегшує розумінняфункцій сучасної бібліотеки.
Чотирипросторова модель висвітлює потенціал бібліотек для задоволення нових або змінних потреб користувачів. Відповідно, модель може бути використана як інструмент для аналізу та розвитку. Основними викликами, з якими стикаються бібліотеки, є оцифровка, жорстка конкуренція з боку постійно зростаючих культурних пропозицій та пропозицій досвіду, зміна структури використання бібліотеки. Нові потреби користувачів можуть бути пов'язані з такими факторами, як обмін некомерційними місцями зустрічей з іншими людьми, залученнядоспільної творчості, вміння навчатися, розвиватися ізростатипротягом усього життя. Як очевидно, модель втілює чотири загальні цілі для публічної бібліотеки: Натхнення / Досвід, Розширення прав і можливостей, Залучення, Інновації. Дві з цих цілей -натхненнята розширення прав і можливостей - чітко посилаються на класичні бібліотечні цінності, такі як освіта, культурна освіта та соціальна мобільність. Інші цілі, а саме: залучення та інновації, більше орієнтовані на нові цінності, пов'язані з такими поняттями, як соціальний капітал, згуртованість у місцевій громаді та надають можливість користувачам набувати нові навички, щоб впоратися з постійно мінливим світом.

Простір натхнення

Креативний дизайн атріуму в Центральній бібліотеці
міста Ольборг підтримує спокій і занурення.
Фото: Петро Søholm Simonsen, Aalborg Центральна бібліотека

Цей простір покликаний стимулювати значущі переживання. Джерело натхнення можна знайти у всіх засобах масової інформації (як аналогових, так і цифрових) і в усьому спектрі жанрів. Простір натхненняпокликанийнадихати користувачів на прийняття незвичайного вибору. Бібліотека завждинадихала, незалежно від того, пов'язана вона з навчанням та просвітницькою діяльністючидозвіллям та розвагами. В останні роки виникла потреба переосмислити бібліотеку як простір для натхнення для вирішення завдань так званої спільноти досвіду. У бібліотеках відбувається велика кількість подій, зібраньта заходіву співпраці з різними партнерами з місцевої громади. Це вимагає нового, відкритого та гнучкого дизайну бібліотеки, що забезпечує простір для подій та для надихаючих, орієнтованих на досвід комунікаційних заходів.

Місце зустрічі


У сегментованому суспільстві важливо вміти зустрічатися з іншими людьми, чиї цінності та інтереси відрізняються від власних. Дебати та обговорення сприяють розвитку.
Вітальня в центральній бібліотеці Хернінга.
Бібліотека як місце для зустрічей - відкритий, публічний простір, де можна зустріти як однодумців та і опонентів, простір, де людські зустрічі можуть породити спільне розуміння і суспільну згуртованість.Концепція «третього простору» часто виникає при розгляді бібліотеки як приміщення для зустрічей, оскільки бібліотека є місцем, де люди можуть випадково зустрічатися поза межами дому та роботи. Інша концепція - це "місце зустрічі низької інтенсивності", що означає, що вона дає нам можливість зустрітися з людьми, які відрізняються від нас, на відміну від тих,з якими контактуємо узвичайних сферах діяльності. Бібліотека може максимізувати свій потенціал простору зустрічей, зосередившись на відкритих кімнатах для відпочинку та релаксації,щополегшують міжособистісну взаємодіюприобговореннітем і питань. Це вимагає передбачення просторів для випадкових зустрічей у невеликих інтимних залах, лаунж-зонах з читанням газет та кафе, а також просторів для великих, більш організованих зустрічей для спільноговисвітлення та обговорення тем іпроблем.

Простір навчання

Навчальні приміщення для викладання
або групової роботи в бібліотеці
(BIBLIOTEKET) на Rentemestervej.
Фото: Адам Мьорк
Навчальний простір - це місце, де діти, молодь і дорослі можуть відкривати і досліджувати світ, одночасно підвищуючи свої навички та можливості за допомогою відкритого, безперешкодного доступу до знань та інформації. Бібліотека є простором для неформального навчання, а також простором, який полегшує навчання у формальних навчальних закладах. В останні роки акцент на бібліотеці як навчальному просторі посилився. Це пов'язано з розвитком цифрових технологій та посиленням глобальної конкуренції, що підкреслює важливість навчання протягом усього життя. Крім того, реформа державної школи Данії 2014 року надає високий пріоритет області діяльності, що сприяє співпраці бібліотек, шкіл та інших навчальних закладів. Сила бібліотеки як навчальногопростору полягає в тому, що навчання стає процесом, орієнтованим на діалог, на основі особистого досвіду користувачів та потреб у навчанні в неформальному просторі навчання. Крім забезпечення доступу до аналогової та цифрової інформаціїізнань, важливо, щоб бібліотека сприяла навчанню, маючи адекватні навчальні простори та місця для групової роботи, забезпечуючи при цьому місце для «домашніх кафе» та відкритих курсів одночасно. Крім того, бібліотеки повинні чітко усвідомлювати потребу молодих людей у навчанні, орієнтованому на досвід, за допомогою інтерактивних моделей соціального навчання. одночасно забезпечуючи місце для «домашніх кафе» та відкритих курсів.

Перформативний простір

Простір Makerspace у бібліотеці Vordingborg.
Цей простір дає можливість творчості,
взаємодії та спільного творення, надаючи
доступні матеріали та інструменти,
перетворюючи бібліотеку як на майстерню,
так і на місце виставки.
Популярний вислів про те, щоб ібліотеки пройшли процес розвитку «від зібрання до поєднання»,трансформується у«від зібраннядо створення». Бібліотека як перформативний простір відображає цей перехід. Користувачі можуть використовувати перформативний простір з іншими користувачами, щобнадихатися та отриматиможливістьдля власної творчості або інноваційнихрішень. У перформативному просторі користувачі можуть також отримати доступ до інструментів і матеріалів, які підтримують їх творчу діяльність, і, по можливості, вони можуть отримати підтримку від професійних художників, дизайнерів, розробників мультимедіа тощо.
Кiлькiсть переглядiв: 107